jjj jjj
1495
BLOG

Manipulacje danymi Caritas i WOŚP

jjj jjj Rozmaitości Obserwuj notkę 28

 

pewnie znacie analogiczny obrazek dotyczący roku 2009. wystarczy zmienić rok i mamy zupełnie inny obraz sytuacji.

dane Caritasu znadziecie tu:

http://www.caritas.pl/images/stories/raporty/RAPORT_CP_2010.pdf

 

PRZYKŁAD 2 dotyczy tylkoCaritas Polska, bez Caritas diecezjalnych i również roku 2010 - dane z tego samego pliku.

Caritas Polska jest uczestnikiem unijnego programu PEAD, czyli potocznie banków żywności. i stanowi to gros jej działalności. 

PATRZCIE JACY PAZERNI NA KASĘ! mógłby ktoś powiedzieć. ja nie powiem, bo mam za mało danych, żeby prawidłowo zinterpretować ten wykres.

 

PRZYKŁAD 3 również sama Caritas Polska i WOŚP

CARITAS POLSKA
2009
2010
RAZEM
PRZYCHODY
165
234
399
KOSZTY
164
188
352
WYNIK
1
46
47
WOŚP
2009
2010
RAZEM
PRZYCHODY
55
58
113
KOSZTY
37
55
92
WYNIK
18
3
21

dane Caritasu z http://www.caritas.pl/images/stories/raporty/Caritas_Polska_sprawozdanie_finansowe_2010.pdf

 

PRZYKŁAD 4 ?? właśnie nie wiem czy przykład. bo dane dotyczące przychodów w obu plikach są zgodne: 234 mln zł. ale oficjalnie podpisane sprawozdanie wykazuje znacznie wyższe koszty i niższy zysk o około 16 milionów. podrasowali wydatki? znalazłem to przypadkiem i szczerze nie znam przyczyn tej różnicy. nie bardzo mnie obchodzi.

PRZYKŁAD 5   ksiądz dyrektor i ksiądz vicedyrektor zarobili w 2010 roku 113 146,63 zł.

 

PODSUMOWANIE

ta notka to nie atak na Caritas. 

jej sprawozdania posłużyły mi jako przykład jak łatwo manipulować liczbami, bez ich rozumienia, bez poznania szerszego kontekstu. liczb nie można interpretować bez poznania zjawisk, które one opisują.

 

a jak kurz opadnie napiszę maila do WOŚP co mogą łatwo poprawić, żeby ich sprawozdania były bardziej czytelne.

i zadam jedno kluczowe pytanie. jakie?? 

jjj
O mnie jjj

mówię na "ty" bo cię lubię

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Rozmaitości